Anvelope Anvelope
Jante

Ghid de citire a anvelopei

Ce înseamnă înscrisurile de pe flancul anvelopei? Nimic mai simplu! Arată dimensiunile anvelopei tale, precum și indicii de greutate si viteză.

Lățimea secțiunii anvelopei în milimetri. În exemplul de mai sus, 195 de milimetri.

Raportul dintre înălțimea secțiunii și lățimea secțiunii în procente. În acest caz este 65. Înăltimea flancului anvelopei va fi 65% din 195 mm, deci 126.75 mm.

Construcția anvelopei (R = Radială). A devenit un standard în fabricarea anvelopelor de ultimă generație pentru autoturisme, înlocuind cu success construcția în diagonal a pneurilor.  Construcția radial presupune folosirea plurilor paralele (împletituri din nylon, poliester, fibră de sticlă și mai rar din oțel, îmbrăcate în cauciuc), care fac un unghi de 90 de grade cu planul de rulare, stabilizarea făcându-se printr-o armătură.

Aceste pliuri, cunoscute sub denumirea de carcasă, alcătuiesc un perete lateral extrem de flexibil, care permite o amortizare bună a neregularitaților, dar nu prezintă stabilitate direcțională. Această stabilitate este însă asigurată cu ajutorul unor inserții metalice în pereții laterali.

Banda de rulare a anvelopei este realizată din mai multe straturi fabricate din oțel, fibră de sticlă și textile așezate la unghiuri de aproximativ 20 de grade față de planul căii de rulare. Acestea ajută la stabilizarea benzii de rulare în timpul virajelor, menținând o suprafață cât mai mare în contact cu suprafața de rulare. Construcția radial a adus performanțe îmbunătățite la rulare la viteze mari.

Unele anvelope de uz industrial, unele anvelope pentru camioane si vehicule tot-teren au o construcție cu pliuri încrucișate pentru o rezistență crescută la sarcină, șocuri și înțepături.

Diametrul jantei în inci. Diametrul cercului interior al anvelopei, în acest caz 15 inch (numiți și țoli). Un inch (țol) = 2.54 mm.

Capacitatea maximă de încărcare (indice de greutate). Desemnează greutatea maximă pe care o poate suporta o anvelopa, în acest caz 91 = maxim 615 kg/anvelopă. Producatorii auto calculează greutatea autovehiculului + încărcatura maximă admisă și impun indicii de sarcină pentru anvelopele folosite. Respectarea acestui indice este deci importantă pentru reducerea riscului de explozie la rularea cu mașina incarcată.

Indice de viteză. Reprezintă viteza maximă la care este proiectată să ruleze în siguranță o anvelopă. Este stabilit de catre producatorii auto peste viteza maximă constructivă a mașinii. În acest caz, H desemnează viteza maximă 210 km/h.

TUBELESS. Anvelopa fără cameră de aer. Anvelopele moderne de uz normal nu mai folosesc camere de aer pentru etanșeizare ci un strat de cauciuc sintetic la interior care ia locul acesteia.

Simbol "fulg de zăpadă", apare pe o anvelopă testată și calificată pentru “Utilizare în condiții servere de iarnă cu zăpadă abundentă”. Spre deosebire de M&S, care este atribuit anvelopelor ce îndeplinesc anumite condiții din punct de vedere al profilului, acest simbol este atribuit în urma testării anvelopelor pe zăpadă prin proceduri specifice.

Caracteristici de iarnă M&S MS, M+S, M/S  (Mud & Snow – Noroi & Zăpadă). Indica faptul că anvelopa este de tip all-season, potrivită atât la folosirea pe zăpadă, cât și pe noroi.

Amplasarea indicatorului de uzură al benzii de rulare pentru iarnă.

Simbol de conformitate al Departamentului de Transport SUA, literele "DOT".

Cod producător DOT

Codul DOT  oferă informații detaliate despre data fabricației anvelopei. Prima parte – 21, arată că anvelopa a fost fabricată în a 21-a săptămână a anului specificat de a doua parte a codului – 05, adica 2005 (în cazul anvelopelor fabricate înainte de 2000, subcodul are trei cifre, primele două dând săptămâna de fabricație, iar cea de-a treia anul din decadă).

Este importantă cunoașterea acestei date, deoarece, ca o regulă generală, o anvelopă nu trebuie rulată dupa 6 ani de la data de fabricație, aceasta degradându-se în timp, indiferent dacă este folosită sau nu.

Țara de fabricație a anvelopei.

Marca și număr aprobare tip ECE.

Amplasarea indicatorului de uzură a benzii de rulare.

Index de viteză - Viteza maximă de rulare - km/h

Index de viteza A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 B C D E F G J
Viteza (km/h) 5 10 15 20 25 30 35 40 50 60 65 70 80 90 100

 

Index de viteza K L M N P Q R S T U H V W Y ZR
Viteza (km/h) 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 peste 240 

 

Index de încărcare - încărcarea maximă - kg

Index 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
KG 45 46.2 47.5 48.7 50 51.5 53 54.5 56 58 60 61.5
Index 12 13 14 15 16 17 18 40 41 42 43 44
KG 63 65 67 69 71 73 75 140 145 150 155 160
Index 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56
KG 165 170 175 180 185 190 195 200 206 212 218 224
Index 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68
KG 230 236 243 250 257 265 272 280 290 300 307 315
Index 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80
KG 325 335 345 355 365 375 387 400 412 425 437 450
Index 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92
KG 462 475 587 500 515 530 545 560 589 600 615 630
Index 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104
KG 650 670 690 710 730 750 775 800 825 850 875 900
Index 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116
KG 925 950 975 1000 1030 1060 1090 1120 1150 1180 1215 1250
Index 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128
KG 1285 1320 1360 1400 1450 1500 1550 1600 1650 1700 1750 1800
Index 129 130 131 132 133 134 135 136 137 160 161 162
KG 1850 1900 1950 2000 2060 2120 2180 2240 2300 4500 4625 4750
Index 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174
KG 4875 5000 5150 5300 5450 5600 5800 6000 6150 6300 6500 6700
Index 175 176 177  
KG 6900 7100 7300  

 

 

Galerie Foto
  • Depozit Echilibrum
  • Depozit Echilibrum
  • Depozit Echilibrum
  • Depozit Echilibrum
Contact